< Referentie overzicht

Assenede heeft meer tevreden klanten dankzij nieuwe online identiteit

Eind 2015 stelde de gemeente Assenede zich tot doel een nieuwe gemeentelijke website te bouwen.  Door in te zetten op een uitgebreid digitaal aanbod wilde de gemeente zijn klantentevredenheid gevoelig verhogen. Tegelijkertijd werd de kans gegrepen om zich te profileren als een mooie, actieve, kunstige en groene gemeente waar het goed wonen en werken is. Dankzij een intensieve samenwerking met WEBRAND werd midden 2017 een verrassend geslaagd concept gerealiseerd.

‘Verrassend Assenede’. Dat is de slogan waarmee de gemeente Assenede zich al een tweetal jaar tracht te onderscheiden. Verrassend mooi, verrassend kunstig, verrassend verhalend, actief, mooi, levendig, eigenwijs,…. Via een goed uitgebouwd communicatiebeleid slaagt de gemeente Assenede er ook in de daad bij het woord te voegen. Eind 2015 deed de communicatiedienst echter de vaststelling dat de gemeentelijke website allesbehalve ‘verrassend’ was, laat staan eigentijds.

Na een uitgebreide bevraging bij zowel burgers als ambtenarenkorps werden een aantal doelstellingen geformuleerd. Er moest een nieuwe website komen die maximaal inzette op digitale dienstverlening. Tegelijkertijd moest gezocht worden naar een eigenzinnig concept waarin de informatienoden van de klanten centraal stonden en de eigen identiteit toch op de voorgrond bleven staan. Publieksgerichte navigatie, responsive design, een uitgebreide nieuwsfunctie en een koppeling met Google Analytics en sociale media waren enkele van de andere eisen waarmee de communicatiedienst de markt optrok.

Begin 2016 werd een samenwerking met WEBRAND opgestart. Na een geslaagde kick-offmeeting slaagde het team van WEBRAND er meteen in het vooropgesteld concept vrij nauwgezet te benaderen. Nadien volgden een aantal intensieve workshops waarin de krijtlijnen van de nieuwe gemeentelijke online identiteit werden vastgelegd. De flexibiliteit en kennis van het WEBRAND-team overtroffen uiteindelijk onze stoutste dromen. De meldingsfunctie is een ware succesformule en ook de formulierengenerator betekenden niet één maar tien stappen voorwaarts.

De koppelingen met het digitaal loket, de Vlaamse productencatalogus, het bestaande zalenreservatiesysteem en de Uit in Vlaanderen bleken dankzij de kennis van WEBRAND uiteindelijk maar formaliteiten.

Het CMS van WEBRAND is  bovendien erg makkelijk te beheersen. Na amper één infosessie en een weekje intensief oefenen kende het gemeentelijke ambtenarenkorps het WEBRAND-beheerssysteem als zijn broekzak. Dankzij de blokkendoosstructuur beschikt de gemeente Assenede bovendien over een erg dynamisch systeem dat snel aangepast kan worden naar de wensen van de dag. Een goede gemeentelijke website is tenslotte nooit af.

Resultaat: de gemeente Assenede bereikt dankzij zijn nieuwe online identiteit een pak meer tevreden klanten. Tijdens de eerste 2 maand dat de nieuwe gemeentelijke website online was, kwamen gemiddeld 200 unieke bezoekers per dag een kijkje nemen. De meldingsfunctie is een regelrechte hit, maar ook het nieuwe e-loket en de toeristische pagina’s worden uitgebreid geconsulteerd. Dankzij haar unieke concept slaagt WEBRAND erin een maximale online dienstverlening te combineren met heel veel gemeentelijke identiteit.

Een ‘verrassend’ geslaagd huwelijk. 

Gemeente Assenede

Klant aan het woord

De gemeente Assenede bereikt dankzij zijn nieuwe online identiteit een pak meer tevreden klanten.
Kristof Vereecke
Dienst Communicatie

Sectoren waarin actief

Openbare besturen

Betrokken diensten

WEBRAND